|
Przeczytane dla Was
2013-12-25 Kładka nad kanałem portowym w Ustce połączyła jego brzegi
W połowie grudnia w Ustce uruchomiono obrotową kładkę dla pieszych łączącą dwa brzegi kanału portowego. Dla Ustki była to bardzo ważna inwestycja - szczególnie dla zachodniej części miasta, która do tej pory była trudnodostępna dla większości turystów. Jedyna droga do tej części miasta prowadziła przez wiadukt kolejowy i most na rzece Słupi, które są położone w głębi miasta, a więc dość odległe od portu i plaży. Kładka w Ustce jest jedynym obiektem mostowym w Polsce i w Europie otwieranym za pomocą mechanizmu obrotowego zamontowanego na pylonie - wieży o prostokątnej podstawie. Jej całkowita długość to prawie 58 m. Szerokość pomostu wynosi 4 m. Waży ponad 80 ton. Pomost został obliczony na obciążenie ponad 30 ton. Otwarcie kładki trwa ok. 4 minut. Pomost znajduje się ok. 2,2 m nad lustrem wody w kanale portowym. Kładka może być uruchamiana przy sile wiatru nie większej niż 10 m/s (36 km/h) i widzialności nie mniejszej niż pół mili morskiej. Budowa trwała pół roku. Głównym źródłem finansowania była unijna dotacja z Programu Operacyjnego Ryby 2007-2013. Koszt inwestycji - 4 390 000 PLN Godziny otwarcia: - od maja do września 9-24; - od października do kwietnia 10-18 Kładka jest otwierana o pełnej godzinie, na 15 minut.
To jest chyba najbardziej kontrowersyjna decyzja. Wyraźnie postawiono priorytet. Uprzywilejowano ruch statków, a nie ruch pieszy. To pewne, że kładka nie może zakłócić ruchu w porcie. Szczególnie, że w porcie cumuje również statek ratownictwa morskiego. Wydaje się jednak, że czas otwarcia kładki (4 minuty) jest dłuższy niż czas potrzebny do przygotowania do wyjścia i wyjścia z portu dowolnej jednostki pływającej.
Miejmy nadzieję, że władze miasta skorygują swoją decyzję i wydłużą czas funkcjonowania kładki do przynajmniej 30 minut w ciągu godziny. |